Najważniejsze zmiany podatkowe przełomu 2019 i 2020 r.

2019-08-21

Zmiany podatkowe, które weszły lub wejdą w życie w najbliższych miesiącach, dotyczą niemal każdego z nas. Szczególnie z nowymi przepisami podatkowymi powinni zapoznać się przedsiębiorcy.

NIP na paragonie fiskalnym przy okazji wystawiania faktur, obniżka stawki PIT z 18 do 17 proc., obowiązkowy split payment, nowy JPK_VAT, indywidualny rachunek podatkowy, matryca stawek VAT i zerowy PIT dla młodych – oto najważniejsze zmiany podatkowe, które weszły/wejdą w życie w najbliższym czasie.

Od 1 września sprzedawca, w przypadku gdy nabywca zażąda faktury VAT, będzie musiał umieścić jego NIP na paragonie. To rozwiązanie ma funkcjonować już od 1 września 2019 r. Za niezastosowanie się do tego przepisu, organ podatkowy będzie mógł ustalić dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku VAT wykazanego na tej fakturze.

Inną proponowaną zmianą jest obniżenie stawki podatku PIT z 18 do 17%, co ma nastąpić już 1 stycznia 2020 r. Drugi próg podatkowy wyniesie wówczas 18% -, a trzeci – 32%. Oprócz tego, od 1 września 2019 r. wejdzie w życie system podzielonej płatności (split payment). W związku z tym na fakturach trzeba będzie umieszczać adnotację o podzielonej płatności, tj. „mechanizm podzielonej płatności”. Brak takiej adnotacji będzie skutkował sankcją w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze. Taka sama sankcja ma być przewidziana dla nabywcy, który mimo ciążącego na nim obowiązku uregulowania kwoty podatku VAT wykazanej na fakturze w split payment, ureguluje tę kwotę w inny sposób.